news

Czy istnieje idealny model atrybucji?

29 marca 2023

Z pewnością wielu analityków biznesowych, marketerów, czy przedsiębiorców chciałoby znać odpowiedź na to nurtujące pytanie. W dobie internetu, digitalizacji procesów zakupowych i wszechogarniającej nas inwigilacji technologicznej odpowiedź nie powinna być taka trudna. Zanim jednak wyruszymy na poszukiwanie Świętego Graala wśród modeli atrybucji, doprecyzujmy kilka pojęć.

Czym jest konwersja?

Konwersja to wykonanie przez potencjalnego klienta pożądanej przez nas akcji na stronie, np. zakup produktu, zapis do newslettera czy wypełnienie formularza kontaktowego.

Co to jest atrybucja?

Atrybucja to przypisanie konwersji do konkretnego źródła ruchu, np. kampanie płatne w Google Ads, wyszukiwanie organiczne, wejścia bezpośrednie etc. Pozwala nam określić, które działania marketingowe przynoszą efekty.

I wreszcie, modelowanie atrybucji – zestaw reguł, które przypisują daną konwersję do konkretnego miejsca na ścieżce konwersji. Pomaga nam zrozumieć, który punkt styku użytkownika z marką doprowadził do realizacji konwersji lub był za nią w największym stopniu odpowiedzialny, a co za tym idzie – czy prowadzone przez nas kampanie reklamowe są efektywne.

Który model atrybucji jest najlepszy?

Żaden… i każdy. Wszystko zależy od tego, czego potrzebujesz Ty i Twój biznes. Tutaj z pomocą przychodzą nam pojęcia tak jakie cross-device i cross-channel.

Co to oznacza w praktyce?  Magda Topczewska w swoim artykule na łamach serwisu NowyMarketing prześledzi to na przykładzie trzech narzędzi: Google Analytics, Facebook Ads i Google Ads.

Przeczytaj artykuł.

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas