artykuł

Algorytm Facebooka – jak działa i dlaczego jego działanie ma dla Ciebie tak duże znaczenie?

28 lutego 2025
działanie algorytmu facebooka

Na należącym do Mety Facebooku codziennie użytkownicy publikują ponad 300 milionów zdjęć. Naturalnie każdy użytkownik nie zobaczy każdego opublikowanego posta, ktoś lub coś musi decydować o tym, które treści trafią do konkretnych odbiorców. W tym miejscu właśnie cały na biało wchodzi algorytm Facebooka. To właśnie od niego zależy, czy Twoje treści „wybiją się” i trafią do szerokiego grona użytkowników, czy zostaną skazane na zapomnienie w morzu innego, uznanego za bardziej angażujący contentu.

Algorytm Facebooka – co to jest?

Algorytm Facebooka to zbiorcza nazwa dla skomplikowanych działań opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, mających na celu wyłonienie takich treści, które będą pasowały do upodobań konkretnego użytkownika. Codziennie platformy social media „walczą” o uwagę użytkowników internetu. To właśnie ta „walka” o zaangażowanie sprawiła, że firmy odpowiedzialne za media społecznościowe zaprogramowały skomplikowane algorytmy mające na celu „serwowanie” ich użytkownikom takich treści, które zagwarantują, że spędzą oni na ich platformie jak najwięcej czasu.

Na jakiej podstawie algorytm ocenia, które treści wyświetlać użytkownikom?

Na to, które treści zostaną wypromowane przez algorytm, składa się kilka czynników. Algorytm Facebooka bierze pod uwagę czynniki zarówno personalne jak i te dotyczące ogółu społeczności platformy.

Na personalne czynniki wpływają m.in.:

  • Wcześniejsza aktywność i interakcje użytkownika na Facebooku. Niektóre strony (fanpage) na Facebooku w naturalny sposób interesują nas bardziej niż inne. Algorytm Facebooka to zauważa. Jeżeli widzi, że na danym fanpage’u spędzasz więcej czasu niż na innych lub jesteś na nim bardziej zaangażowany, czyli chętniej zostawiasz reakcje i komentarze pod postami, algorytm będzie pokazywał Ci w „Aktualnościach” więcej treści podobnych do tego, co przyciąga Twoją uwagę.
  • Wideo, zdjęcia, a może tekst? Algorytm analizuje również to, jakiego rodzaju treści najchętniej „konsumujesz”. Jeżeli będą to filmy, algorytm chętniej będzie podsyłał Ci treści wideo, transmisje na żywo czy rolki. Jeżeli chętniej czytasz długie teksty lub lajkujesz i komentujesz dużo zdjęć, algorytm Facebooka również to wychwyci i odpowiednio zacznie dostosowywać pod Ciebie, Twoje „Aktualności”.
  • Rodzaj „konsumowanych” treści na Facebooku. Jeżeli jesteś zainteresowany tematyką związaną z motoryzacją, algorytm naturalnie będzie podsyłał Ci więcej postów związanych z tą tematyką. To bardzo prosty i intuicyjny mechanizm, ale jakże skuteczny w walce o każdą sekundę Twojej uwagi.

Na ogólnospołeczne czynniki wpływają m.in.:

  • Godzina publikacji. Świeższe treści są przed algorytm promowane chętniej niż treści, które krążą po Facebooku już jakiś czas.
  • Interakcje innych użytkowników. Jeżeli algorytm zauważy, że jakiś post ponadprzeciętnie szybko zdobywa zaangażowanie użytkowników w postaci dużej ilości lajków czy komentarzy będzie on chętniej promowany w „Aktualnościach”, a co za tym idzie, zobaczy go jeszcze więcej osób, tworząc efekt kuli śnieżnej!
algorytm facebooka

A co algorytmowi Facebooka się nie podoba?

Nie wszystkie treści udostępniane na Facebooku spotykają się z aprobatą algorytmu. Czego unikać w swoich postach, aby algorytm nie ucinał zasięgów? 

  • treści uznawanych za spam, szerzenia dezinformacji czy promowania tzw. fake news (fałszywych informacji),
  • treści obraźliwych lub nieodpowiednich,
  • treści, które posiadają zbyt „clickbaitowe” tytuły (takie, które w sztuczny, szokujący sposób mają przyciągnąć użytkowników),
  • treści niskiej jakości, kopiowanych z innych źródeł, 
  • postów zbyt nachalnie proszących o interakcje, tzw. engagement bait, 
  • postów z linkami do stron niskiej jakości. 

Algorytm Facebooka po naszej stronie – jak wykorzystać działanie algorytmu Facebooka, aby osiągać swoje cele biznesowe?

Algorytm Facebooka faworyzuje przede wszystkim takie treści, które w naturalny sposób przyciągnęły uwagę użytkowników i zdobyły polubienia oraz komentarze. Facebookowi zależy na tym, aby zatrzymywać użytkowników za pomocą wartościowych postów. Zadbaj więc o to, aby Twoje treści były naprawdę wartościowe i jak najbardziej interesujące dla użytkowników tej platformy. Dobry content obroni się sam, a algorytm pomoże w jego wypromowaniu.

Po czym poznać, że post ma większą szansę być zauważonym przez algorytm Facebooka? Przede wszystkim zwracaj uwagę na ilość polubień i komentarzy w publikowanej treści. Jeżeli w krótkim czasie szybko urosła, a dodatkowo publikowane przez użytkowników komentarze są dalej komentowane, możesz liczyć na bycie zauważonym przez algorytm. Jeżeli oprócz lajkowania i komentowania użytkownicy chętnie udostępniają post dalej, tym lepiej. Im więcej czasu dany użytkownik spędzi przy Twojej publikacji tym lepiej dla całej aplikacji – Facebook osiąga wtedy swój cel walki o uwagę z innymi platformami. 😉

Tak naprawdę nikt do końca nie wie, co kryje się za algorytmem Facebooka i na co dokładnie zwraca on uwagę przy promowaniu konkretnych treści. Jednak z pewnością wartość, zaangażowanie i czas to czynniki, na które zwraca on szczególną uwagę. 

reakcje na facebooku

Czy warto więc przejmować się algorytmem Facebooka?

Do pewnego, zdrowego stopnia jak najbardziej. Bycie zauważonym przez algorytm bardzo często gwarantuje znaczne zwiększenie zasięgów organicznych i dotarcie do nowych użytkowników. Należy przy tym pamiętać, aby przy tworzeniu treści nie zatracić się w gonitwie za algorytmem.
Najlepsze treści dla algorytmu Facebooka to te autentyczne i wartościowe. Dobre posty zawsze się obronią i prędzej czy później naturalnie będą generować większe zasięgi. Tworzenie sztucznie angażujących, szokujących czy „clickbaitowych” treści to bardzo często bieg na krótki dystans. Myślenie długoterminowe jest niezwykle ważne, jeżeli chcemy osiągnąć długotrwały sukces w social mediach. 

Rafał Sakowski

Executive Performance Specialist

Napisz do nas
Spis treści