news
Sezon (nie)ogórkowy w pełni! SEM News 9/2022
Wakacyjnym rekordzistą zmian i nowości okazał się Google czyli koncern Alphabet.
Zmiany w Google
Zacznijmy jednak mniej marketingowo, a bardziej szpiegowsko. Google jako firma amerykańska dołączył do sankcji i zaprzestał współpracy z wieloma podmiotami w Rosji. Niestety jeden z tych podmiotów – agencja reklamowa RuTarget przez 3 miesiące wykorzystywał dane z Google Ad Exchange i Google AdSense do namierzania internautów odwiedzających ukraińskie strony internetowe. Pozyskiwali identyfikatory komórek, adresy IP i dane o lokalizacji. Czyli wszystko to, co reżimowe służby specjalne mogły spokojnie wykorzystać do swoich działań.
Google twierdzi, że odciął RuTarget od swoich danych jeszcze w marcu i że dostęp nastąpił przez pośredników.
Warto pamiętać, że nasze marketerskie zabawki mogą mieć wiele zastosowań.
Google Analytics 4 chce, żebyś go polubił! W ostatnim tygodniu Google dodało 3 wskaźniki do czwórki:
- dostajemy stary dobry Bounce Rate
2. UTM term i UTM content
3. conversion ratę dla wszystkich
– dane dostępne także po API.
Dostaliśmy także Ads Editor w wersji 2.1, a wraz z nim 13 nowych ficzerów.
Większość z nich ma na celu wspieranie kampanii Performence Max.
Także sam Performance Max doczekał się 6 nowych funkcji:
- Optimization score – z oceną od 0 do 100% – i jeżeli kampania będzie miała mniej niż 100%, będą udzielane rekomendacje, jak to zmienić.
2. Korekty sezonowości – kiedy spodziewasz się większych współczynników konwersji (np. wyprzedaże i promocje).
3. Wykluczenie danych – jeżeli Twoja kampania miała jakieś problemy ze śledzeniem konwersji, będzie można zignorować ten okres.
4. Zaawansowane opcje targetowania po lokalizacji – kampania może być kierunkowana na osoby fizycznie gdzieś będące, będące fizycznie lub zainteresowane.
5. Wyjaśnienia – mają pomóc zrozumieć zmiany skuteczności kampanii i pomóc naprawić je.
6. Informacje diagnostyczne – pozwolą namierzyć i rozwiązać wszelkie problemy z zasadami reklamowymi, reklamami, budżetem itp. już na etapie ustawiania kampanii.
To nie koniec:
- Google Merchant center obsługuje automatyczne tagowanie we wszystkich rodzajach zakupów.
- Google Search Console otrzyma nowe raportowanie indeksowania wideo. Rollout właśnie się zaczyna i może potrwać nawet kilka miesięcy.
- Nowy produkt to Ad Creative Studio, który będzie dostosowywać reklamy wideo i displayowe dla różnych grup odbiorców.
Google nie boi się usuwać starych produktów. Kolejny, który nas opuścił w tym roku, to mobilna aplikacja Google My Business – która służyła min. do edytowania profili i komunikacji z klientami.
W zasadzie Google zrobił tyle, że moglibyśmy kończyć już odcinek. Więc teraz o ruchach innych graczy.
Nowości w Meta
Meta w swojej instagramowej odnodze rozbudowuje testy płatnych subskrypcji. Dochodzą do nich:
- ekskluzywne posty i reelsy tylko dla subskrybentów twórcy
- osobna zakładka dla subskrybentów agregująca ekskluzywne treści
- czat subskrybentów znikający po 24 godzinach.
Sam jestem ciekawy wyników tych działań i tego, jak wpłyną one na społeczność twórców na platformie.
To niejedyne eksperymenty Instagrama z pieniędzmi. Użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych będa mogli robić zamówienia, płacić i śledzić przesyłki bezpośrednio z poziomu czatu na Instagramie.
Twitter poza dziejącą się dramą cały czas intensywnie się rozwija zarówno funkcjonalnie, jak i reklamowo.
Pojawiły się dwie opcje dla twórców:
- pierwsza to współtworzone tweety – czyli tweet, który ma dwóch autorów i tak prezentowany jest w serwisie,
- druga opcja to usuwanie niechcianych wzmianek. Użytkownicy dostaną możliwość odznaczenia swojej osoby w postach/dyskusjach innych użytkowników.
W Polsce ma zasięg blisko 30% internautów, dodatkowo od czerwca posiada biuro w Warszawie, więc należy też i o nim wspomnieć.
Na platformę wjeżdżają 4 udogodnienia dla sprzedawców:
- oznaczanie produktów w pinach
- materiały wideo w katalogu
- zakładka Sklep w Profilu Firmy
- API do zakupów
Oczywiście wydarzyło się jeszcze kilka rzeczy, ale uznaliśmy je za niegodne, aby przerywać twój wakacyjny relaks. Dziękuję za twoją uwagę i czas. Do zobaczenia wkrótce.