Geolokalizacja
Mechanizm umożliwiający określenie położenia geograficznego użytkownika danej strony internetowej i aplikacji w czasie rzeczywistym (identyfikowanych na podstawie ID czy RFID) za pomocą zasobów łączności bezprzewodowej (np. WiFi, system GPS). Położenie określane jest zwykle jako współrzędne geograficzne bądź dane geograficzne (kod pocztowy, adres). Pozwala na wyświetlanie komunikacji marketingowej odbiorcom znajdującym się w określonej lokalizacji. Zobacz też: Geo
Geolokalizacja to proces identyfikowania fizycznej lokalizacji urządzenia, takiego jak komputer, smartfon, tablet czy dowolne inne urządzenie wyposażone w odpowiednią technologię, głównie na podstawie jego adresu IP, danych GPS, informacji z sieci Wi-Fi lub innych podobnych metod. Gdy urządzenie łączy się z Internetem, zostaje mu przydzielony adres IP. Następnie specjalne bazy danych określają lokalizację geograficzną tego adresu. Z kolei w przypadku urządzeń mobilnych dzięki GPS czy triangulacji sygnału sieci komórkowej, można precyzyjnie określić lokalizację użytkownika przebywającego w dowolnym miejscu na ziemi (o ile znajduje się tam zasięg).
Wykorzystanie geolokalizacji
Współczesne technologie wykorzystują geolokalizację w aplikacjach nawigacyjnych, serwisach pogodowych, aplikacjach randkowych, grach mobilnych oraz wielu innych, gdzie lokalizacja użytkownika ma kluczowe znaczenie. Z tej technologii korzysta także szeroko pojęty marketing, wykorzystując geolokalizację do kierowania spersonalizowanych reklam do użytkowników na podstawie ich lokalizacji, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży i lepszego zaangażowania klientów. Warto przy tym pamiętać, że geolokalizacja oparta na adresie IP jest powszechna, to nie zawsze jest dokładna zwłaszcza w przypadku korzystania z VPN czy proxy.
Chociaż geolokalizacja ma wiele korzystnych zastosowań, budzi też obawy dotyczące prywatności. Użytkownicy powinni być świadomi, jakie aplikacje i strony śledzą ich lokalizację oraz jakie mają prawa w zakresie zarządzania tymi danymi. W wielu krajach istnieją przepisy dotyczące zbierania i przetwarzania danych geolokalizacyjnych, dlatego firmy muszą być ostrożne, aby przestrzegać odpowiednich regulacji i dbać o prywatność użytkowników.
Zobacz też: Geotrapping