artykuł

Czym jest audyt SEO?

30 marca 2024

Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej jest niezwykle ważne, aby odnieść sukces w biznesie online. Jednak, aby działania SEO przynosiły oczekiwane rezultaty, warto zacząć od dokładnego przeanalizowania stanu konkretnej strony. Wykorzystując odpowiednie narzędzia i wiedzę, specjaliści SEO mogą zlokalizować błędy na stronie, zadbać o jej prawidłową budowę i zaplanować dalsze zmiany służące jej optymalizacji. Co dokładnie kryje się za pojęciem audytu SEO i dlaczego jest on niezbędny w procesie optymalizacji stron?

Co powinien uwzględniać audyt SEO?

Audyt SEO to unikalny dla każdego serwisu internetowego dokument, przygotowany przez specjalistę SEO, zawierający opis niezbędnych zmian, jakie należy wdrożyć, aby osiągnąć wysokie wyniki w wyszukiwarce Google. Z uwagi na fakt, że każdy serwis jest inny, specjalista SEO rozpoczynający pracę nad pozycjonowaniem zobligowany jest do zapoznania się z tematyką domeny, specyfiką branży oraz wszystkich elementów, które wpływać będą na działania SEO. Podczas analizy serwisu stara się także dobrać najlepszą strategię, która pozwoli stronie szybciej zwiększać swoją widoczność w sieci. Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty, których dotyczy audyt SEO.

Analiza techniczna 

Działania SEO umożliwiają dokładne sprawdzenie technicznych aspektów strony. Kluczowym elementem jest pagespeed, czyli szybkość ładowania strony. Współczesny użytkownik Internetu jest niecierpliwy, dlatego też wolno działająca witryna może go skutecznie zniechęcić do pozostania na niej na dłużej. Sprawdzenie dostępności strony dla robotów wyszukiwarki to kolejny ważny punkt w technicznej analizie strony, gdyż to one indeksują treści. Równie istotna jest struktura URL witryny – powinna być przejrzysta i intuicyjna. Odpowiednie wykorzystanie znaczników HTML gwarantuje, że wyszukiwarka poprawnie zrozumie treść strony.

Optymalizacja treści

Copywriting jest nieodłącznym elementem każdej strony internetowej. Jakość, unikalność oraz optymalizacja treści mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie witryny w Google. Dlatego audyt SEO powinien dokładnie ocenić, czy teksty są nie tylko atrakcyjne dla odbiorców, ale też zoptymalizowane pod kątem SEO. Optymalizacja treści to sztuka tworzenia takich treści, które są wartościowe zarówno dla użytkownika, jak i „zrozumiałe” dla wyszukiwarek.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji treści pod SEO, zachęcamy do lektury naszego poprzedniego artykułu: Na czym polega optymalizacja treści pod SEO?

Analiza słów kluczowych

Pozycjonowanie lokalne czy globalne zaczyna się od skutecznego copywritingu. Za pomocą narzędzi, takich jak planer słów kluczowych Google, Senuto czy Semstorm można sprawdzić, na jakie frazy strona jest obecnie pozycjonowana, jaki jest ich potencjał i czy są one odpowiednio używane na stronie. A zatem optymalizacja słów kluczowych polega na dostosowaniu treści strony do fraz, które są najczęściej wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce.

Analiza linków 

Profil linkowy strony to zbiór wszystkich linków prowadzących do niej. Linkowanie, czyli budowa profilu linkowego, jest jednym z fundamentów SEO. Dobry audyt SEO powinien ocenić jakość linków wewnętrznych i zewnętrznych oraz zidentyfikować potencjalnie szkodliwe linki, które mogą obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Analiza UX

Analiza użyteczności strony (UX) ma ogromny wpływ nie tylko na jej estetykę, ale przede wszystkim na jej funkcjonalność. Jak użytkownik porusza się po stronie? Czy ścieżki konwersji są jasne? Jak kształtuje się współczynnik konwersji? Wszystkie te pytania powinny znaleźć odpowiedź w ramach audytu SEO.

Analiza konkurencji 

Na rynku istnieje wiele firm, które oferują podobne usługi czy produkty. Warto wiedzieć, jakie działania w obszarze SEO podejmują, korzystając z analityki internetowej. Poznanie mocnych i słabych stron konkurencji może pomóc w skutecznym planowaniu własnych działań.

Dlaczego warto przeprowadzać audyt SEO?

Założenie strony internetowej to za mało, aby mogła ona odnieść zamierzone cele. W erze dynamicznych zmian technologicznych oraz ewolucji algorytmów wyszukiwarek stałe monitorowanie jej funkcjonowania staje się koniecznością. Cykliczne przeprowadzanie audytu SEO przez doświadczoną agencję SEO pomaga w utrzymaniu witryny na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dlaczego warto to robić?

Zmieniające się algorytmy wyszukiwarek

Wyszukiwarki, w szczególności Google, nieustannie modyfikują swoje algorytmy, by dostarczać użytkownikom jak najbardziej adekwatne treści. Zmiany te mogą wpłynąć na pozycjonowanie strony. Regularne audyty SEO za pomocą zaawansowanych narzędzi SEO pozwalają dostosowywać się do tych modyfikacji, chroniąc stronę przed ewentualnymi spadkami w rankingu.

Identyfikacja problemów 

Każda strona może zawierać błędy, które wpływają na jej pozycjonowanie. Może to być zła optymalizacja stron, błędy w kodzie czy problem z pagespeed. Specjaliści SEO są w stanie wykryć i zidentyfikować te problemy, zanim zaszkodzą pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści

Copywriting odgrywa kluczową rolę w pozycjonowaniu lokalnym oraz globalnym. Regularne analizy pozwalają dostosowywać treści do potrzeb grupy docelowej. Wykorzystanie planera słów kluczowych oraz technik optymalizacji słów kluczowych sprawia, że treść będzie bardziej atrakcyjna zarówno dla użytkownika, jak i algorytmów wyszukiwarek.

Zrozumienie konkurencji

W SEO konieczne jest zrozumienie działań konkurencji. Regularne audyty pozwalają analizować ich strategie, co daje przewagę na rynku. Dzięki narzędziom analityki internetowej można monitorować aktywności konkurencji i opracować własną strategię.

Wzrost konwersji 

Przeprowadzenie testów UX i optymalizacja strony pod kątem użytkownika mają bezpośredni wpływ na wzrost współczynnika konwersji. Jeśli strona jest przyjazna dla użytkownika i łatwa w nawigacji, zwiększa się prawdopodobieństwo realizacji zamierzonych działań przez odwiedzającego.

Analiza linkowania

Proces linkowania, czyli budowy profilu linkowego, jest ważnym elementem, który wpływa na autorytet strony w sieci. W ramach audytu SEO specjaliści oceniają profil linkowy, identyfikując linki, które mogą wpłynąć na wiarygodność strony w oczach wyszukiwarek.

Podsumowanie

Audyt SEO to kompleksowe spojrzenie na witrynę internetową, które ma na celu znalezienie jej mocnych i słabych stron. To pozwoli zaplanować działania i wprowadzić zmiany tak, aby mogła ona osiągnąć lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Warto zatem cyklicznie zlecać wykonanie audytu SEO specjalistom. Jeśli zatem chcesz poprawić konwersję na swojej stronie, ale powyższe zagadnienia są Ci obce, zapraszamy do skorzystania z usług naszej agencji SEO/SEM Result Media – chętnie Ci pomożemy!

Napisz do nas